piątek, 17 października 2025 r.
Spis treści:
Czy auto zostawia się na biegu? Podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas parkowania
Prawidłowe zabezpieczenie pojazdu po zaparkowaniu jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa nie tylko samego kierowcy, ale również innych uczestników ruchu drogowego i mienia. Czy auto zostawia się na biegu? Zostawiać auto na biegu czy na luzie? Odpowiedzi na te pytania zależą od wielu czynników, takich jak nachylenie terenu, rodzaj skrzyni biegów, warunki pogodowe i stan techniczny pojazdu.
Hamulec ręczny, parkowanie na biegu, czy kombinacja obu?
Istnieją trzy podstawowe metody zabezpieczania pojazdu przed niekontrolowanym przemieszczeniem się:
- Zaciągnięcie hamulca ręcznego – to podstawowy sposób unieruchomienia auta. Hamulec ręczny (postojowy) blokuje tylne koła, co zapobiega przetoczeniu się pojazdu. Jest to skuteczna metoda na większości nawierzchni i terenów.
- Pozostawienie auta na biegu – ta metoda polega na pozostawieniu dźwigni zmiany biegów w pozycji pierwszego biegu lub biegu wstecznego (w zależności od ukształtowania terenu). Przeniesienie napędu na koła sprawia, że pojazd opiera się na oporze silnika, co również przeciwdziała jego stoczeniu.
- Kombinacja obu powyższych metod – z punktu widzenia bezpieczeństwa, najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie zarówno hamulca ręcznego, jak i pozostawienie pojazdu na biegu. Taki podwójny system zabezpieczeń chroni pojazd nawet w sytuacji awarii jednego z mechanizmów.
Zalety i wady pozostawiania auta na biegu
Decyzja o tym, czy zostawiać samochód na biegu, niesie za sobą zarówno korzyści, jak i potencjalne wady.
Zalety:
- Dodatkowe zabezpieczenie przed stoczeniem się pojazdu. Szczególnie na pochyłościach zastosowanie biegu stanowi dodatkową barierę przed niekontrolowanym ruchem pojazdu.
- Skuteczność w razie awarii hamulca ręcznego. Jeśli hamulec postojowy zawiedzie, pozostawienie auta na biegu może zapobiec poważnym szkodom.
Wady:
- Ryzyko uszkodzenia skrzyni biegów. W przypadku nieprawidłowego uruchomienia silnika (bez wciśnięcia sprzęgła), pojazd może gwałtownie ruszyć, co może prowadzić do kolizji lub uszkodzeń mechanicznych.
- Problemy w niskich temperaturach. Zimą olej w skrzyni biegów gęstnieje, co może powodować trudności podczas ponownego ruszania. W takich warunkach zaleca się raczej parkowanie na luzie lub odpowiednie przygotowanie pojazdu do zimy.

Na jakim biegu parkować? Czyli parkowanie w różnych warunkach terenowych
W zależności od rodzaju terenu, na którym zostawiamy auto, istnieją różne zalecenia dotyczące tego, na jakim biegu parkować. Stosowanie odpowiedniego biegu nie tylko ułatwia ponowne ruszenie, ale przede wszystkim pełni funkcję dodatkowego zabezpieczenia, szczególnie w przypadku awarii hamulca ręcznego lub trudnych warunków atmosferycznych.
Zalecenia dotyczące parkowania na wzniesieniu
Parkowanie na pochyłości wymaga szczególnej ostrożności, ponieważ siła grawitacji może spowodować, że nieodpowiednio zabezpieczony samochód zacznie się toczyć. Jeśli parkujesz:
- Pod górkę – należy wrzucić pierwszy bieg. Działa on jak blokada, która zatrzymuje pojazd, gdy grawitacja działa w przeciwnym kierunku.
- Z górki – zaleca się wrzucenie wstecznego biegu, ponieważ przeciwdziała on ruchowi samochodu w dół.
Na jakim biegu parkować na płaskim terenie?
Na pozornie bezpiecznym, płaskim terenie także warto zabezpieczyć auto poprzez odpowiednie ustawienie biegu. Choć ryzyko stoczenia się jest mniejsze, nie można go całkowicie wykluczyć, zwłaszcza w przypadku awarii hamulca ręcznego. W tej sytuacji najlepiej:
- Pozostawić samochód na pierwszym biegu.
- W pojazdach z automatyczną skrzynią biegów ustawić dźwignię zmiany biegów w pozycji „P” (Parking), co mechanicznie blokuje napęd.
Zastosowanie pierwszego biegu zapobiega minimalnym przemieszczeniom pojazdu, które mogą się zdarzyć np. przy silnym wietrze, przypadkowym pchnięciu czy awarii układu hamulcowego.
Dodatkowe zabezpieczenia przy parkowaniu na pochyłości (kierunek kół)
Oprócz odpowiedniego biegu i zaciągnięcia hamulca ręcznego ważnym elementem zabezpieczającym samochód na pochyłości jest ustawienie kół w odpowiednim kierunku. To proste działanie może uchronić pojazd przed stoczeniem się na jezdnię w razie awarii pozostałych systemów zabezpieczających:
- Pod górkę – skręć koła od krawężnika (na zewnątrz). Jeśli auto zacznie się toczyć do tyłu, koła natrafią na przeszkodę i zatrzymają pojazd.
- Z górki – skręć koła w stronę krawężnika. Jeśli auto ruszy, koła zablokują się o krawężnik.
- Brak krawężnika – bez względu na kierunek nachylenia, najlepiej skręcić koła w stronę pobocza lub trawy, by pojazd w razie toczenia nie wjechał na jezdnię.
W ten sposób zyskujemy kolejną warstwę ochrony, nawet jeśli zawiedzie hamulec lub bieg, poprawnie ustawione koła mogą zatrzymać auto i zminimalizować ewentualne szkody.
Parkowanie zimą i wpływ mrozu na hamulce
Okres zimowy stawia kierowców przed dodatkowymi wyzwaniami związanymi z bezpiecznym parkowaniem pojazdu. Niskie temperatury wpływają nie tylko na pracę silnika, ale również na działanie układu hamulcowego.

Ręczny na mrozie – potencjalne problemy
Używanie hamulca ręcznego w warunkach zimowych może prowadzić do poważnych problemów z poruszaniem się pojazdem. W niskich temperaturach wilgoć, która dostaje się do układu hamulcowego, może zamarznąć, co skutkuje przymarznięciem linki lub szczęk hamulcowych. W konsekwencji, po nocy spędzonej na mrozie, samochód może być unieruchomiony mimo wciśnięcia pedału gazu. Zaciągnięty hamulec ręczny może również „zapiec się”, czyli trwale się zablokować, co wymaga interwencji mechanika i naraża kierowcę na dodatkowe koszty.
Nieużywanie pojazdu przez dłuższy czas w zimowych warunkach zwiększa ryzyko przymarznięcia hamulca ręcznego. Szczególnie dotyczy to starszych aut, w których linki ręcznego mogą być zużyte lub skorodowane. W takim przypadku układ jest mniej odporny na wpływ niskich temperatur i wilgoci. Dlatego też eksperci zalecają, aby w takich sytuacjach unikać zaciągania ręcznego, jeśli nie jest to absolutnie konieczne.
Czy zostawiać samochód na biegu w warunkach zimowych?
Zimą, w przypadku ryzyka przymarzania hamulca ręcznego, bezpieczniejszym rozwiązaniem może być pozostawienie pojazdu na biegu zamiast na luzie. Dotyczy to przede wszystkim samochodów z manualną skrzynią biegów. Dzięki temu auto jest unieruchomione mechanicznie, a ryzyko przymarznięcia hamulca zostaje wyeliminowane.
W samochodach eksploatowanych codziennie i utrzymywanych w dobrym stanie technicznym ryzyko przymarznięcia hamulca ręcznego jest mniejsze. Dealer samochodowy może również udzielić dodatkowych rad dotyczących zabezpieczania konkretnego modelu pojazdu zimą. W przypadku starszych aut lub dłuższych przestojów zimowych zdecydowanie rozsądniej jest zostawić auto na biegu.
Podsumowanie
Decyzja, czy zostawiać auto na biegu, czy na luzie, zależy od wielu czynników, takich jak warunki atmosferyczne i rodzaj pojazdu. Na wzniesieniach najlepiej stosować bieg wraz z hamulcem ręcznym, o ile pozwalają na to warunki, natomiast zimą warto unikać zaciągania hamulca ręcznego, by nie dopuścić do jego zamarznięcia. Eksperci rekomendują dostosowanie zabezpieczeń do konkretnej sytuacji i auta: w starszych samochodach lepiej polegać na biegu, a w nowszych z elektronicznym hamulcem ręcznym system często działa automatycznie. Przed sezonem zimowym warto zadbać o przegląd układu hamulcowego, by mieć pewność, że wszystko działa sprawnie. Grupa Bemo oferuje kompleksowe usługi serwisowe, które pomogą Ci zadbać o bezpieczeństwo Twojego auta i komfort jazdy przez cały rok. Skorzystaj z naszego doświadczenia i przygotuj swój samochód na każdą pogodę!